Obecnie litr gazu jest ponad połowę tańszy od benzyny. Warto rozważyć zamontowanie w aucie instalacji gazowej, jeśli jesteśmy zainteresowani redukcją kosztów eksploatacyjnych samochodu. Niskie koszty wynikają z stosunkowo niskiej akcyzy na to paliwo w naszym kraju.

Co cechuje auto gaz

LPG pochodzi od angielskiego skrótu „Liquified Petroleum Gas”kobieta bierze pistolet do tankowania auta oznaczającego płynny gaz naftowy. „Liquified Petroleum Gas” jest mieszaniną butanu oraz propanu. Cechuje go wysoki stopień czystości oraz duża liczba oktanowa, dzięki czemu jest bardziej odporny na spalanie stukowe. Jest też bardziej przyjazny dla środowiska, bo powoduje mniejszą emisję spalin, nie zawiera siarki i nie wydziela sadzy, a te mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Instalacja gazowa w aucie składa się z takich elementów jak: zbiornik LPG, osprzęt zbiornika, elektromagnetyczny zawór odcinający, reduktor, regulator przepływu oraz wlew paliwa. Każdemu kierowcy, który chce założyć auto gaz Tarnów oferuje wiele sprawdzonych warsztatów.  Instalacje LPG z uwagi na sposób zasilania silnika można podzielić na dwa rodzaje. Jest to rodzaj mieszalnikowi i wtryskowy. Pierwszy typ przypomina działaniem gaźnik. Paliwo gazowe w płynnej formie przemieszcza się do reduktora za pomocą ciśnienia. Tam rozpręża się. Następnie przechodzi w stan gazowy i przemieszcza się do dysz mieszalnika. Tam powstaje mieszanka powietrzno-gazowa, która trafia do cylindra. Następnie gaz prowadzony jest do komory silnika z elektrozaworem LPG, a przepływ gazu staje się możliwy po uruchomieniu zapłonu.

Wśród instalacji gazowych można wyróżnić 5 generacji. Pierwszapistolet do tankowania samochodu włożony w samochód jest używana w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. To najtańsze i najmniej rozbudowanym rozwiązanie. Nie wymaga praktycznie żadnych elektronicznych sterowników.  Drugą generację instalacji wykorzystuje się głównie w autach z jedno- i wielopunktowym wtryskiem benzyny, katalizatorem i sondą lambda. Ilość podawanego gazu jest kontrolowana przez elektroniczny układ sterujący na podstawie odczytów z czujników. Instalację LPG trzeciej generacji określa się jako wielopunktową, bo przeznaczona jest do aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Cechuje ją ciągłe zasilanie gazem w fazie lotnej. Wyznacznikiem tej generacji jest zachowanie podobnego do oryginalnego miejsca tworzenia się mieszanki gazowo-powietrznej. Jej wadą jest jednakowe sterowanie wszystkich cylindrów. Zostało to poprawione w następnej generacji. Czwarta generacja została ulepszona w porównaniu z poprzednią elektronicznym sterowaniem wtryskiwaczy. Wtrysk sekwencyjny montuje się w samochodach z wielopunktowym wtryskiem benzyny, katalizatorem oraz sondą lambda. Piątą generację charakteryzuje natomiast wtrysk sekwencyjny gazu w fazie ciekłej, a nie lotnej, co wyróżnia ją na tle poprzednich instalacji. Różni się też brakiem parownika oraz rozwiązuje problem przemieszczania się gazu ze zbiornika do reduktora w niskich temperaturach.

Zbiorniki LPG w samochodach zajmują najczęściej miejsce koła zapasowego, dzięki czemu nie zajmują przestrzeni bagażowej. Zawór tankowania LPG może być założony w kilku miejscach. Najczęściej montuje się go w zderzaku, na uchwycie pod zderzakiem lub pod klapką wlewu benzyny.

Dobry rejestrator do auta<< >>Skuteczne czyszczenie filtra cząstek stałych

O Autorze : Mariusz Pętlecki